חברת סליקה היא מרכיב חיוני בתהליך של חיוב כרטיסי אשראי בעסק. חברת סליקה היא המתווך הטכנולוגי שמאפשר מצד אחד העברה בטוחה של נתוני סליקת האשראי של הלקוח אל חברת האשראי (לשבא ליתר דיוק), מצד שני היא מאפשרת לשמור נתונים באופן מאובטח ולהסיר את הטרחה הזאת מהחברה שלכם, ובסוף היא גם מאפשרת ניהול מאובטח של נתוני הסליקה, כדי לאפשר שליטה במידע.
למעשה כאשר אתם מחפשים חברת סליקה מומלצת יש לוודא כי החברה מספקת את שלושת המאפיינים האלה על הצד הטוב ביותר.
- העברה נתונים מאובטחת: הגנה על הנתונים היא הדרישה הבסיסית ביותר מחברת סליקה. כאשר אתם מחייבים כרטיס אשראי של לקוח, בין אם באופן ידני בטלפון או באמצעות קורא מגנטי, אתם רוצים להיות בטוחים כי הנתונים עוברים ישירות למחשבים של חברת שבא (החברה האחראית על העברת חיוב או זיכוי לחברות האשראי של הלקוח ושל בית העסק), ושהנתונים לא נרשמים באף שלב במחשבים שלכם. אתם גם רוצים לדעת כי שיטת השידור של נתוני האשראי מועברים באופן מוצפן. לשמחתנו אתם לא צריכים תואר במדעי המחשב לשם כך, אתם רק צריכים לוודא כי חברת סליקה מחזיקה בתקן PCI – זהו תקן שנכתב ומעודכן על ידי חברות האשראי כדי להבטיח כי חברה מבצעת את התהליכים הטובים ביותר כדי לשמור על הנתונים. חברות המחזיקות את התקן עוברות בדיקה שנתית כדי לוודא כי הכל תקין.
- אמינות ורציפות: חברות העובדות בקצבים גבוהים לא יכולות להרשות לעצמן עצירה בסליקה. הדברים נכונים במיוחד באתרי אינטרנט, שם לקוח שלא יוכל לבצע רכישה יעבור במהירות לאתר אחר. קשה לוודא את רמת האמינות שכל חברה מספקת לפני שמצטרפים אליה, אבל יש יתרון לחברות גדולות המחזיקות תשתית טכנולוגית מקיפה – חברות בישראל המחזיקות אלפי לקוחות נחשבות גדולות.
- שירות: אי אפשר להפריז בחשיבות שנותנים לתמיכה ושירות בתחום הסליקה. כאשר מתעוררת בעיה, אז אתם רוצים לדעת שעומד לרשותכם צוות התמיכה הטוב ביותר. השירות והתמיכה חשובים מכיוון שמדובר במערכת טכנולוגית המקשרת בין מספר גורמים שונים, ולכן יש פתח לבעיות בלתי צפויות שלא תמיד תלויות בכם, ושלעיתים הם מעט קופסא שחורה עבור הלקוח – לכן צריך גורם מקושר ומקצועי.
- מבט לתוך קופסא שחורה: כפי שציינו בסעיף הקודם, לעסקים יש פחות שליטה לגבי מה שקורה במערכות האשראי. הם לא יכולים להחזיק את הנתונים אצלם מחשש לגניבה ופריצה, ולכן הכל מתרחש במערכות מרוחקות שכוללות מספר חברות אשראי, חברת שב"א וחברת סליקה. לכן, דרישה חשובה מחברת סליקה תהיה דוחות מקיפים שמספקים בכל רגע נתון תמונת מצב לגבי סליקת האשראי, וגם מאפשרים נקיטת פעולות מהירות.
- התאמות אשראי: דוחות משקפים מה קורה בפעילות השליטה, אבל עדיין דורשים מעקב מצד בעל העסק, שגם זו משימה לא פשוטה, בעיקר אם מדובר בפעילות עסקית ענפה. פתרון סליקת אשראי, פתרון משלים לסליקה, מאפשר לוודא בכמעט זמן אמת כי העסקאות שנסלקו על ידי העסק באמת מגיעות בסופו של דבר בצורת זיכוי בחשבון הבנק של העסק. האוטומציה של מערכת התאמות אשראי חוסכת זמן רב להנהלת חשבונות, ורואי חשבון רבים אפילו נותנים הנחה בעקבות הפעלת מערכת שכזו. המערכת מתאימה יותר לארגונים גדולים יחסית או כאלה המבצעים פעולות בהיקפים גדולים או עסקאות עם תשלומים רבים, שם חשוב לוודא כי כל עסקה מבוצעת עד תומה.
- ממשק למערכות קיימות: מערכות ניהול כגון SAP, פריוריטי, חשבשבת ואחרות, הפכו לחלק בלתי נפרד מניהול פעילות של חברות רבות. אם מערכת הסליקה לא פועלת כחלק אינטגרלי ממערכות אלה, אתם מחמיצים חלק מהערך עבודה עם מערכות יקרות אלה. הממשק מספק שליטה ובקרה של סליקת האשראי, חוסך זמן וטעויות בהפקת חשבוניות ופעולות אחרות.
- סליקה ניידת: סליקה ניידת חשובה עבור עסקים קטנים, אבל לא רק. גם ארגונים גדולים המפעילים סוכני שטח יכולים למצוא יתרונות רבים בסליקה ממכשירים ניידים. קודם כל, יש יתרון גדול לנראות מול הלקוח – כאשר הסוכן מבצע את הסליקה בטאבלט במקום מילוי טפסים שונים ומסורבלים. מעבר לכך, סליקה ניידת מונעת טעויות של עבודה ידנית בתהליך הסליקה כאשר הנתונים עוברים מיידית לחיוב. ישנן אפשרויות לשלב אפליקציות סליקה ישירות ל- SAP.
- הפקת חשבוניות באינטרנט: גם אם ברגע הראשון זה לא נראה חשוב, הפקת חשבוניות באינטרנט היא משהו שבקרוב כל העסקים ישתמשו אך ורק בו. לכן, חשוב לוודא מראש כי פתרון הסליקה יאפשר לכם בהמשך להפיק חשבוניות באופן ישיר.
- שיטות סליקה באתרי אינטרנט: כמעט כל חברה קמעונאית מעוניינת כיום לספק אפשרות רכישה באתר האינטרנט שלה. ישנן מספר שיטות להטמיע סליקה מאובטחת באתר אינטרנט, כשהמובילה כיום היא שיטת ה- iframe, שבשונה משיטת ה- redirect הנפוצה משאירה את הלקוח בסביבה המוכרת של האתר ואינה משפיעה על חווית הקניה. היא גם קלה להטמעה באמצעות קוד פשוט יחסית, בשונה משיטות API שהיו נדרשות בעבר.
- מחיר: מחיר כמובן שמשחק תפקיד, אבל בשוק הסליקה התחרותי ההבדלים בין החברות הקטנות לחברות המתמחות לא מאוד גדול, ולרוב כדאי להשקיע עוד קצת כדי להבטיח שכל הסעיפים שהוזכרו לעיל מתקיימים.